Chinees Merk BYD

Het financieel dagblad publiceert vandaag het volgende artikel van journalist Bert van Dijk betreffende een nieuw chinees merk:

“Ambitieuze dromen van nieuwe technologiebedrijven houden autofabrikanten scherp.
BYD is de naam van een Chinese autofabrikant. De letters staan voor Build your Dreams. En dat is precies wat het bedrijf doet. BYD wil in 2015 de grootste autoproducent van China zijn. Een opmerkelijke doelstelling gezien de achtergrond van de onderneming. BYD is van oorsprong namelijk een batterijfabrikant. Het in 1995 opgerichte bedrijf is binnen enkele jaren uitgegroeid tot de op een na grootste fabrikant ter wereld van oplaadbare batterijen. Het merk zal de gemiddelde consument weinig zeggen, maar in veel mobiele telefoons en laptops is een batterij van BYD te vinden.
Maar net als veel andere onbekende Chinese bedrijven is BYD van plan een wereldmerk te worden. Maar hoe word je dat als maar weinig mensen je fysieke product ooit zien? BYD besloot een markt te betreden waarvan het product zichtbaarder is dan welk ander product ook: de auto-industrie. In 2003 kocht het bedrijf een lokale Chinese autoproducent en sindsdien is het bedrijf gaan investeren in onderzoek en ontwikkeling, autodesign en productie. Op het onderzoekscentrum in Sjanghai werken inmiddels meer dan 3000 Chinezen. Voortbouwend op de eigen kennis van oplaadbare batterijen richt BYD zich steeds meer op het ontwerpen en bouwen van elektrisch aangedreven auto’s. Voorlopig zullen dat hybride modellen zijn, maar nieuwe batterijtechnologieën zorgen ervoor dat het tijdperk waarin elektrische auto’s het imago van veredelde golfkarretjes hebben, rap zijn einde nadert. Een van de belangrijkste redenen waarom de grote autoproducenten er tot nu toe niet in slagen een volledig elektrische auto te maken is het feit dat het bereik tussen twee oplaadmomenten van de batterij te klein is. BYD laat zien dat doorbraken op het gebied van elektrische auto’s misschien niet vanuit Detroit te verwachten zijn, maar vanuit heel andere sectoren. Sectoren die niet te maken hebben met bestaande infrastructuren en belangen, maar vanuit een fris perspectief technologische uitdagingen kunnen benaderen.
BYD is niet het enige bedrijf dat bestaande automakers vanuit een andere richting wil beconcurreren, ook elders in de wereld delen nieuwe technologiebedrijven speldenprikken uit. Zo heeft Shai Agassi, een ex-topman van softwarebedrijf SAP, in Israël een nieuwe technologiebedrijf opgericht dat een elektrisch aangedreven auto gaat ontwikkelen. In Silicon Valley, de bakermat van de computerindustrie, gaat ondertussen steeds meer venture capital-geld richting ‘groene’ technologiebedrijven. Eén daarvan, Tesla Motors, brengt komende week zijn eerste volledig elektrisch aangedreven sportauto in productie. Niet een opgevoerd golfkarretje, maar een volwaardig alternatief voor een benzine slurpende Ferrari. De Tesla heeft minder dan 4 seconden nodig om van nul tot honderd kilometer te komen. En met een bereik van 350 kilometer komt de auto al dicht in de buurt van ‘normale’ traditioneel aangedreven auto’s.
Veel van de jonge autobedrijven missen nog de productieschaal en -kennis die grote bedrijven als General Motors, Ford en Toyota wel hebben. Maar hun innovativiteit, creativiteit en ondernemerschap kunnen er wellicht wel voor zorgen dat hun huidige ambitieuze dromen uiteindelijk nachtmerries blijken te zijn voor de bestaande autofabrikanten.
Bert van Dijk is technologiejournalist en correspondent te Sjanghai.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s