Google T/ Louis Vuitton

The guardian (bron) meldt dat de procedure van Google tegen LVMH, houder van het merk Louis Vuitton, op zijn einde loopt.

 

Vier jaar geleden startte het luxe-merk Louis Vuitton een procedure tegen Google omdat het ‘keywords’ verkoopt aan de hoogste bieders.

Het luxe merk heeft hiermee problemen omdat via deze weg concurrerende producten en zelfs vervalste producten kunnen aangekocht worden.

 

Bedrijven die vervalste producten verkopen hebben door middel van Google een veel grotere marktbereik. De originele merken ondervinden hierdoor veel schade.

 

Google antwoordt daarop dat het geld verdient niet door de aard van het ‘keyword’ of sleutelwoord maar doordat er iemand op klikt.  Het is de surfer die de beslissing neemt al dan niet te klikken.

 

Uiteraard is deze juridische strijd van groot belang voor Google omdat het op bieden voor ‘keywords’ reeds gebruikelijk is in de Verenigde Staten voor geruime tijd en dan geïntroduceerd werd in de UK en Ierland.

 

Het Europese hof van Justitie zal een beslissing moeten nemen of zoekmachines al dan niet verplicht zullen worden om beschermde merken ontoegankelijk te maken.

 

In juni 2008 beval een Franse rechtbank eBay aan LVMH een vergoeding te betalen omdat op de site van eBAY  toegelaten werd dat er vervalste of namaakgoederen via de site te koop waren.

 

Stephan Doukhopelnikoff
Merken advocaat Intellectuele eigendom

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s